1.       Pomoc dotyczy:
·         Osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, będącymi osobami niepełnosprawnymi zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych zwanych dalej „uprawnionymi”.
·         Członków rodzin osób uprawnionych, w tym współmałżonka, dzieci własnych i przysposobionych, dzieci obcych przyjętych na wychowanie, pasierbów, rodziców współmałżonka, rodzeństwa, ojczyma, macochy, zięciów i synów, zwanych dalej „członkami rodzin”;
·         Osób mających stały lub bezpośredni kontakt z osobami uprawnionymi. 
2.       Pomoc polega na korzystaniu z:
a)       bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza- przewodnika z zachowaniem prawa do swobodnego wyboru dogodnej dla siebie formy komunikowania się,
b)       pomocy osoby przybranej, która może być osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę niepełnosprawną w celu udzielenia pomocy w załatwieniu sprawy, 
c)        środków wspierających komunikowanie się tj. poczty elektronicznej, przesyłania faksów, wiadomości SMS.
3.       Osoba uprawniona powinna zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza co najmniej na 3 dni robocze przed zdarzeniem( odstępstwem są sprawy nagłe)  w sposób (do wyboru):  
·         Osobiście w Referacie Organizacyjnym
·         Pocztą elektroniczną na adres ug_sadowne@pro.onet.pl 
·         Przesyłając faks na numer 256753308
·         Telefonicznie na numer 256753308 
Do zgłoszenia wymagane są następujące dane osoby niepełnosprawnej :
·         Imię i nazwisko
·         Adres zamieszkania
·         Numer telefonu kontaktowego 
Niezbędne jest ponadto wskazanie przez osobę niepełnosprawną terminu wizyty w Urzędzie Gminy oraz wybranej metody komunikowania się, którą może być:
·         Polski język migowy (PJM);
·         System językowo- migowy (SJM);
·         Sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN).
Niezwłocznie po ustaleniu terminu przybycia tłumacza wybranego z rejestru Wojewody Mazowieckiego, pracownik przyjmujący zgłoszenie powiadomi o tym fakcie osobę niepełnosprawną. W przypadku wystąpienia trudności w realizacji świadczenia (np. kłopot w pozyskaniu tłumacza w terminie dogodnym dla osoby niepełnosprawnej), zostanie ona o tym fakcie zawiadomiona. Wyznaczony zostanie również nowy termin realizacji świadczenia.